OUTSIDER 17 / 2015

Leon Zakrajšek

Krog nosi v sebi težnjo k popolnosti

Napisala: Slavojka Akrapovič

Sumi na papirju, 2006, 70x52 cm
Sumi na papirju, 2006, 70x52 cm

Leon Zakrajšek je prepoznaven po svojem umetniškem izražanju iskanja perfekcije v zamahu s čopičem v tehniki sumi, monotipiji korga – Enso* in barvnem akrilu. Značilnost njegovega ustvarjanja je zavezanost starim grafičnim tehnikam Kitajske in Japonske, ritualnega slikanja, duhovnega stanja, filozofiji azijskih principov meditacije in zahodnih artističnih ekspresij (asian meditative principles and western artistic expressions). Geste, abstrakcije, krogi, geometrije lokov, črt, elementov minimalizma navdihujejo tudi sodobne arhitekte in estete.

Sumi na papirju, 2015, 72x50,5 cm
Sumi na papirju, 2015, 72x50,5 cm
Sumi na papirju, 2015, 93x70 cm
Sumi na papirju, 2015, 93x70 cm

Geometrijske oblike zlasti krog, nosijo v sebi težnjo k popolnosti, simboliko, ki je mistična, kar fascinira.
Sumi Leona Zakrajška predstavlja in poudarja modernistično načelo » Manj je več« ( Less is More ) s tradicionalno kitajsko tehniko slikanja z grafitom/črnilom in posebnim čopičem, z estetiko in jezikom sodobne umetnosti ( The language of contemporary art ), kot tradicionalnih vzhodnjaških veščin. Kot se je pred časom zdelo, da je Zakrajškova umetnost morda eksotična za oči zahodnjaka, to danes v času globalnega prepletanja gospodarskih in kulturnih vezi sveta kot celote, sprejemamo kot združitev vzhodne in zahodne kulture.
Že v rani mladosti je Leona privlačil motiv kroga, navdahnila ga je kultura Vzhoda in kot sam pravi, da gre za spoj med filozofijo, religijo in naravo, kjer je vpliv na umetnika močnejši, kot v zahodni kulturi.
Po končani Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, smer grafika, se je nato izobraževal v Španiji na Mednarodnem grafičnem centru (Centre Internacional de Recerca Grafica-Calella), kjer je študiral klasične grafične tehnike.
Med letom 1997-1998 je bil štipendist japonske vlade na Tama Art University v Tokyu in v zasebnih ateljejih za grafiko Hanga–Kobo–Seya–ku ( mentor Harumi Sonoyama ) in pri mojstrih lesoreza Fumio Kitaoka, Yuki Rei in Seiko Kawachi. Seznanil se je z veščinami japonskega slikarstva, tradicionalne japonske kaligrafije in načina slikanja v tehniki Sumi**. Za slikanje v tehniki Sumi je potrebno imeti poseben čopič, papir in tuš, katerega pridobivajo iz saj različnih vrst dreves. Tuš se riba in razredči z vodo. Leon ga uporablja večinoma v hladni črni barvi, ki je zanj baržunasta in se ob potegu čopiča razlije v vse tone sive, kombinira ga v modrem tonu, včasih tudi v rjavem.
Čopič ploščate oblike se pri slikanju sumi na papir drži na poseben način, s katerim se dosega tehniko lazurnega slikanja v stopnjah ali možnosti potega samo ene črte gestikularnega slikarstva, ki ima koren v zen budistični umetnosti. Poleg tuša se na listu nahaja tudi rdeč pečat in podpis, kar se smatra kot del likovnega dela.
Zen slikarstvo teži k popolnosti ob doseganju stanj duhovnega razvoja.
Med študijem na Japonskem (1997-1998 ) se je Zakrajšek začel ukvarjati s tematiko kroga in raziskovanjem njegove simbolike in veščin, tehnik in filozofije, ki so pomemebne za pravilno razumevanje pri kreaciji »kroga«. Pod mentorstvom lesorezca, slikarja in izumitelja Rei Yuki Yuki-ja, takratnega mojstra in poznavalca vrhunskih japonskih umetniških tehnik, se je vpeljal v skrivnosti tega tipa ustvarjanja.
Zakrajšek je delal v tehniki akvatinte, sedaj pa se vse bolj izraža v monotipiji***.

 
Sumi na papirju, 2006, 70x52 cm
Sumi na papirju, 2006, 70x52 cm

 

 

Enso, monotipija, 2013, 42x29,5 cm
Enso, monotipija, 2013, 42x29,5 cm
Enso, monotipija, 2013, 50x37 cm
Enso, monotipija, 2013, 50x37 cm
Fragment 16, akril na platno, 2014, 140x210 cm
Fragment 16, akril na platno, 2014, 140x210 cm

Uporablja bakrene plošče ali kak drug material, iz katerega izreže krog, ter vanj poseže s svojimi svobodnimi potezami. Nato naredi odtis in uniči ploščo.
V ustvarialnem opusu se Zakrajšek izraža tudi v olju in akrilu na platnu, kjer gre za kompozicije ploskev in barv, ki enako zanimivo delujejo v celoti, kot v izrezu. Gre za dialog barv, ki se ne prelivajo in teksture brazd, črt, katere tečejo v različnih smereh in potegih.
Kot arhitektka sem ga želela spoznati in naneslo je, da sva v obojestransko zadovoljstvo začela sodelovati leta 2008 in on je pomemben član Atelje Galerije.
Predstavljam si, da v modernističnih prostorih, kakršne ustvarjamo arhitekti v današnjem času, zavezani minimalizmu, ki se tudi zgledujejo po filozofiji Zen-a, pristojijo umetnška dela Leona Zakrajška, saj jih le-ta dopolnjujejo v harmonično celoto. Dve črti na primer, ki se stikata v tangenti, vzbujata trajen občutek zanimanja, dramatičnega stika v točki, kateremu se težko upremo in pozornost ne mine.
Umetniški opus slikarja in grafika Leona Zakrajška obsega preko sto samostojnih razstav in stosedemdeset skupinskih razstav od Slovenije do Japonske, njegova dela se nahajajo v zasebnih in javnih likovnih zbirkah.

* Enso je krog, prazen prostor, v katerem nič ne manjka in ničesar ni preveč. Simbolizira univerzum, absolutno razsvetljenje, moč, razkošje in praznino hkrati, predstavlja trenutek, v katerem se um osvobodi telesa, duša pa postane ustvarjalna moč (Shinjinmei, 33. patriarh Sosan, umrl leta 606).
** Sumi je japonska monokromatska tehnika s tušem na papir, prvotno izvira iz Kitajske in se je razvila v času dinastije Sung (960–1274). Na Japonsko so jo sredi 14. stoletja prenesli zen budistični menihi.
*** Monotipija je grafična tehnika, pri kateri Enso, monotipija, 2013, 50x37cm je možen samo en odtis, original.

Sumi na papirju, 2000, 76x56 cm
Sumi na papirju, 2000, 76x56 cm

 

Sumi na papirju, 2004, 70,5x100 cm
Sumi na papirju, 2004, 70,5x100 cm

OUTSIDER footer